Veelgestelde vragen

Brandstofbesparing door vermogensstijging ?

Door een kleine verschuiving in het koppelverloop is het werken in een lager toerental mogelijk. Door het werken in dit lagere toerental verbruikt de motor minder. Bij veel machines is een besparing haalbaar van 1 Liter tot wel 4 Liter per uur. Er zijn uitzonderingen van 6 Liter tot 9 Liter bij bijv. de New Holland, Krone en Claas hakselaars en combines.

Waarom stelt de fabrikant de motoren niet optimaal af ?

De fabrikant bouwt een voertuig voor de totale wereldmarkt. Hierbij moet rekening gehouden worden met de afstelling van de parameters. Denk hierbij aan, Emissienormen, verschillen klimaten, verzekeringsklassen. Er wordt door de ingenieurs gekozen voor een gulden middenweg..
Wordt door een tuning de levensduur van de motor beïnvloed ?
Dat is afhankelijk van de manier van tuning en de afstelling van de parameters. Als er geen grenswaarden overschreden worden en de machine op een normale
manier gebruikt wordt dan is tuning niet schadelijk.

Wat is het verschil tussen een powerbox / bypassmodule /chipbox of een echte Chiptuning?

Een powerbox is niets meer dan een kunststof of aluminium behuizing met daarin een printplaatje met een paar weerstanden. Aan de buitenzijde bevinden zich een aantal connectors die tussen de motorcomputer connector en raildruk sensor connector wordt geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het signaal vanuit de motorcomputer naar de raildruk sensor gemanipuleerd wordt. Uiteraard resulteert dit in een (relatief geringe) stijging van het motorkoppel. Echter zullen de pk’s niet veel toenemen. Er zijn een flink aantal nadelen te noemen aan deze manier van tuning;

1. Een powerbox verhoogd alleen de brandstofdruk / raildruk en stuurt niet de inspuit duur aan, met andere woorden de openingsduur van de verstuivers. De verstuivers zullen hierdoor veel sneller slijten vanwege de verhoogde brandstofdruk. Het risico is dat minuscule deeltjes afbreken en in de cilinder belanden.

2. De turbodruk wordt niet verhoogd. Om een goede brandstof lucht verhouding te krijgen moet naast het verhogen van de brandstof hoeveelheid in verhouden ook de hoeveelheid lucht worden verhoogd.

3. De Koppelbegrenzers (parameters) in de motorcomputer worden niet verhoogd. De motorcomputer meet aan de hand van verschillende feedback gegevens de Newton meters, bij verhoogd koppel, zal de motorcomputer ten alle tijden het motorkoppel proberen terug te brengen naar de door de fabriek ingestelde waarden. De motorcomputer is in dat geval in conflict. Dit kan bij verschillende computers resulteren in een motorstoring. Deze blijft opgeslagen in het geheugen en is zichtbaar voor de diagnose apparatuur van de dealer.

4. De powerboxen zijn erg gevoelig voor vocht en hitte. Vaak worden er goedkope connectors gebruikt, waardoor vocht makkelijk bij de contactpunten komt en kunnen gaan oxideren. De afdichting van de poweroxen laat ook vaak te wensen over. Wij vervangen dan ook veel powerboxen door een echte software aanpassing, omdat deze vaak onverklaarbare storingen veroorzaken.